English: Crèdit Centre. Crèdit Andorrà. Català: Edifici Crèdit Centre. Crèdit Andorrà. (Photo credit: Wikipedia) |
El 3 de març del 2010 el Govern va aprovar el Decret dequalificació d’interès nacional i social d’un programa destinatal finançament privilegiat d’empreses i negocis de nova creació,innovació, reconversió i projectes emprenedors. Una vegada exhaurida la vigència d’aquest programa i tenint en compte el moment econòmic actual, el Govern, amb la finalitat d’incentivar l’economia del país, ha cregut oportú continuar oferint facilitats als emprenedors del país per dur a terme els seus projectes. En aquest sentit, es dóna continuïtat al projecte de finançament privilegiat mitjançant l’aprovació de dos programes. Un que pretén impulsar els sectors més tradicionals del teixit econòmic andorrà i un altre amb un vessant més innovador destinat a la creació de negocis principalment en els sectors de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC), la salut, el benestar i l’educació.
Aquest Decret proposa un pla de suport financer a través demicrocrèdits per crear empreses i negocis, i per ampliar, millorar oreconvertir negocis ja existents.
Aquest pla té en especial consideració els col·lectius que poden patir més dificultats a l’hora d’accedir al crèdit, de manera que permet que les seves idees i projectes de futur també tinguin l’oportunitat de fer-se realitat.
Així, doncs, el Govern plasma de manera ferma la voluntat dedonar suport a les petites i mitjanes empreses que vulguin reformar oreorientar el seu negoci per augmentar-ne la competitivitat, iimpulsar els emprenedors que en temps difícils i entorns de canvi detecten noves oportunitats.
Consegüentment, a proposta del ministre de Finances i Funció Pública, en la sessió del 13 de març del 2013, el Govern
Decreta
Article 1
Es qualifica d’interès nacional i social aprovar un programa de microcrèdits per al finançament privilegiat, per l’import de 2.000.000 euros, destinat a facilitar l’accés a la inversió per crear empreses i negocis, i per ampliar, millorar o reconvertir els ja existents.
Article 2
Les operacions de crèdit atorgades per les entitats bancàries, en el marc d’aquest programa i seguint el procediment reglamentat per aquest Decret, estan garantides en la seva totalitat pel Govern i es poden computar com a fons públics a l’efecte del compliment del coeficient d’inversions obligatòries.
Article 3
1. Poden acollir-se a aquest programa de microcrèdits de finançament privilegiat les persones físiques o jurídiques residents o amb domicili social al Principat d’Andorra que vulguin dur a terme un projecte de negoci en què es compleixi un dels dos requisits següents:
a) Que es faci una ampliació, una millora o una reconversió d’algun aspecte essencial d’un negoci ja existent.
b) Que s’obri un nou negoci que, si bé no és innovador, presenti una oportunitat de negoci viable.
Es tenen en especial consideració els projectes presentats per una persona o persones que formin part de col·lectius amb més dificultats per accedir a crèdits, com ara els joves, les persones amb alguna discapacitat i les persones d’edat avançada, entre d’altres. En el cas que es tracti d’una persona jurídica, aquesta condició te efecte si almenys la meitat de l’accionariat forma part d’aquest col·lectiu. Es valoren amb especial atenció els projectes d’ampliació, millora o reconversió presentats per petits negocis ja existents.
2. L’accés al finançament privilegiat està subjecte a la formalització de la corresponent operació de crèdit per part d’una entitat bancària del país, amb prèvia valoració i aprovació global dels projectes presentats per part de la comissió mixta, prevista a l’article 10.
Article 4
1. El projecte d’ampliació, millora o reconversió d’un negoci ja existent, amb la deguda justificació de la necessitat de finançament, es pot finançar amb un microcrèdit del programa regulat per aquest Decret per un import màxim de 18.000 euros.
2. El projecte de creació d’un negoci nou que, si bé no és innovador, presenta un pla d’empresa viable, es pot finançar amb un microcrèdit del programa regulat per aquest Decret per un import màxim de 35.000 euros.
Article 5
1. Qui desitgi acollir-se a un crèdit del programa de microcrèdits privilegiats regulat per aquest Decret ho ha de sol·licitar directament a l’Administració, que ha de lliurar a la persona interessada els formularis escaients, així com els requisits del pla de negoci.
2. La persona sol·licitant ha de lliurar a l’Administració els impresos degudament omplerts, juntament amb la declaració, sota promesa o jurament, que totes les dades que hi són consignades són exactes, el pla de negoci del futur projecte on es prevegi la seva viabilitat i altres documents acreditatius que, en cada cas, siguin escaients. El termini per presentar les sol·licituds es tanca 40 dies naturals abans de la data de finalització de la vigència d’aquest Decret.
3. La comissió mixta analitza la documentació aportada, el compliment dels requisits i la viabilitat del projecte.
4. El Govern, a través del ministeri encarregat de l’economia, comunica a la persona interessada la seva resolució, d’acord amb la proposta de la comissió mixta.
5. Un cop la persona interessada rep la comunicació favorable del Govern, pot dirigir-se a l’entitat bancària de la seva elecció, que, abans de tramitar i formalitzar definitivament la demanda de crèdit del programa de finançament privilegiat, ha de verificar la documentació aportada, així com l’aprovació per part de la comissió, les dades contingudes al formulari de petició de finançament privilegiat i el contingut del pla de negoci.
En cas que es detecti alguna incidència o contrarietat, l’entitat bancària l’ha de comunicar al ministeri encarregat de les finances i la comissió mixta pren una decisió, al més aviat possible, sobre aquesta qüestió.
6. Una vegada es formalitza el crèdit, l’entitat bancària ha de conservar al seu dossier un exemplar de la documentació signada per la persona sol·licitant, i adreçar una còpia del formulari i del pla de negoci presentat a l’Institut Nacional Andorrà de Finances, com a justificant del caràcter computable de l’operació de crèdit corresponent.
7. De la mateixa forma, el banc ha de comunicar al ministeri encarregat de les finances i a l’Institut Nacional Andorrà de Finances totes les incidències que afectin el crèdit atorgat, com ara pròrrogues, cancel·lacions parcials o totals, i ha de fer un seguiment de les operacions que hi estan relacionades.
Article 6
1. La persona física o jurídica beneficiària del crèdit ha de formalitzar-lo prop d’una entitat bancària en un termini màxim de 2 mesos després de la comunicació oficial de l’aprovació de la comissió. Una vegada hagi transcorregut aquest termini, si no s’ha formalitzat el crèdit, l’autorització queda anul·lada automàticament i només es pot reprendre per decisió de la comissió, a demanda de la persona interessada.
2. Un cop es formalitza el crèdit, la persona o entitat beneficiària disposa d’un termini màxim de 3 mesos per iniciar el projecte.
3. La persona física o jurídica beneficiària del crèdit ha d’assumir l’obligació de dur a terme el projecte en els termes previstos en el pla d’empresa i ha de facilitar la documentació requerida durant els controls que efectuaran els tècnics d’acord amb l’article 11.
4. En el cas que, durant el transcurs dels tres primers mesos després de la concessió del préstec, la persona beneficiària no hagi iniciat cap acció per activar el projecte per la raó que sigui, ho ha de comunicar immediatament mitjançant una carta certificada al ministeri encarregat de les finances (Departament d’Intervenció General) i a l’entitat bancària concernida, a l’efecte de cancel·lació del crèdit de finançament privilegiat.
5. En tots els casos és obligatori obrir un compte corrent d’ús exclusiu per a les activitats del negoci presentat.
Article 7
Els crèdits del programa regulat per aquest Decret s’han d’ajustar a les característiques següents:
1. L’import avalat és del 100% del cost de la inversió en el cas de préstecs atorgats per ampliar, millorar o reconvertir un negoci, i del 90% del cost de la inversió per a projectes de nova creació. La durada del préstec, en ambdós casos, és d’un màxim de tres anys i pot incloure un període màxim de carència parcial de 6 mesos.
2. El tipus d’interès s’estableix en l’euríbor a un any, lliure de comissions, pagable i revisable per períodes vençuts.
3. La durada, els terminis d’amortització i el període de carència són els aprovats per la comissió mixta d’acord amb el pla d’empresa i les bases del mateix Decret.
4. El préstec s’ha de poder cancel·lar anticipadament en qualsevol moment a demanda de la persona beneficiària del préstec. La cancel·lació anticipada no dóna lloc a cap classe de penalització.
5. Quan l’import del préstec sigui superior a 18.000 euros, la persona sol·licitant del préstec ha d’aportar garanties personals. Addicionalment, la persona sol·licitant ha de fer una aportació dinerària al projecte d’almenys el 10% de l’import del crèdit.
6. En el cas que hi hagin varis socis, aquests responen solidàriament.
Article 8
En el cas que, quan encara sigui vigent un crèdit del programa regulat per aquest Decret, la persona titular vulgui vendre o cedir la titularitat del negoci finançat, l’entitat bancària pot transferir el finançament privilegiat a la nova persona propietària si reuneix les condicions previstes a l’article 3, prèvia conformitat de la comissió mixta.
Article 9
El Govern ha d’actuar com a garant o avalador detotes les operacions concedides durant la vigència d’aquestDecret.
Article 10
1. La comissió mixta té com a missió analitzar els projectes presentats per accedir al programa de microcrèdits privilegiats regulat en aquest Decret.
2. La comissió es compon dels membres següents:
a) Dos persones designades per Andorra Desenvolupament i Inversió, SAU, una de les quals la presideix.
b) Dos persones designades per la Cambra de Comerç, Indústria i Serveis d’Andorra.
c) Dos persones designades per l’Administració general.
d) Dos persones designades per l’Associació de Bancs d’Andorra (ABA).
3. Les funcions principals de la comissió són les següents:
a) Establir les regles de funcionament i els criteris d’aprovació i denegació dels projectes.
b) Verificar els requisits dels projectes presentats.
c) Analitzar la viabilitat dels projectes.
d) Informar el ministeri encarregat de l’economia de la resolució presa sobre el finançament, perquè aquest ministeri la pugui notificar a la persona interessada.
e) Qualsevol altra que li sigui encomanada pel Govern o atribuïda per les lleis o els reglaments.
4. La persona que exerceix la presidència de la comissió té la funció de garantir-ne el funcionament i d’assegurar que tots el membres en respectin les regles bàsiques, també ha de convocar les reunions i trametre al Govern els informes efectuats per la comissió mixta.
Article 11
1. Les persones beneficiàries del finançament privilegiat en el marc d’aquest programa estan subjectes al control financer de la Intervenció General, en els termes establerts pels articles 39 i concordants de la Llei general de les finances públiques.
2. La memòria de planificació és l’instrument que determina el programa dels treballs de fiscalització per part de la Intervenció General i que recull els objectius, l’abast i les proves que s’han de dur a terme.
3. L’abast del control financer inclou de forma genèrica i no limitativa les comprovacions següents:
a) Verificar la viabilitat del projecte, amb la revisió dels estats financers provisionals (balanç i compte de resultat) i de la tresoreria.
b) Comprovar que els objectius que es pretenien aconseguir en el moment de la sol·licitud de l’aval i els criteris aplicables per a la seva concessió s’han complert, que la seva definició és clara i inequívoca, i que estan d’acord amb la legislació aplicable.
c) Demostrar que els procediments administratius de gestió aplicats són raonables i adequats per a una utilització eficient dels recursos disponibles i respecten la normativa aplicable amb caràcter general o específica.
d) Contrastar si els recursos disponibles s’han utilitzat d’una manera eficient, eficaç i econòmica i que en tot cas s’han destinat a la finalitat per a la qual es van demanar.
e) Comprovar els imports rebuts en concepte d’ajudes, de qualsevol origen.
f) Informar l’empresa dels errors detectats i, si escau, assessorar-la perquè els pugui rectificar.
g) Verificar el grau de consecució del/s projecte/s per al/s qual/s l’entitat ha obtingut el finançament privilegiat.
4. La memòria de planificació inclou el calendari dels controls que s’han de fer i es pot modificar en funció de la manera com es desenvolupin els treballs, tenint en compte les noves operacions de crèdit que es formalitzin al llarg de l’exercici i les que, pels motius que sigui, s’extingeixin.
5. Els treballs de control s’inicien en el transcurs de la setmana següent a la data de la formalització de l’operació de crèdit per part de la persona beneficiària del programa, i es mantenen, com a mínim amb un seguiment trimestral, fins que s’extingeix l’operació de crèdit.
6. El calendari de controls també preveu, com a mínim, dos inspeccions presencials anuals, la primera de les quals es fa un cop ha transcorregut el primer trimestre des de la formalització de l’operació de crèdit.
7. Qualsevol incidència en relació amb el compliment del contracte de l’operació de crèdit pot comportar inspeccions addicionals, dins l’abast dels controls previstos a la memòria de planificació.
8. Les persones beneficiàries de finançament privilegiat en el marc d’aquest programa han d’atendre els tècnics que fan els treballs per compte de la Intervenció General i sota la seva direcció, i resoldre les demandes raonades que facin de dades, informes o documentació per a l’acompliment de l’exercici del control financer d’acord amb l’abast de l’apartat 3.
9. Els tècnics que fan els treballs per compte de la Intervenció General i sota la seva direcció contacten telefònicament o per escrit amb les persones beneficiàries del programa per concretar la data del control i/o de la inspecció amb la periodicitat que preveu aquest article.
10. El ministeri encarregat de les finances, a proposta de la Intervenció General, informa periòdicament el Govern dels resultats dels treballs de control i seguiment de les operacions de crèdit formalitzades en el marc d’aquest programa, de les recomanacions i de les possibles incidències constatades, sense perjudici del que estableix l’article 13 d’aquest Decret.
Article 12
En cas d’impagament del préstec o d’incompliment de qualsevol de les disposicions d’aquest decret, l’Administració efectuarà una reclamació Judicial per la via civil que comportarà la cancel·lació immediata del préstec.
Disposició addicional primera
El termini per formalitzar operacions de crèdit computables com a fons públics en virtut d’aquest programa finalitza als dos anys de la data de publicació d’aquest Decret o quan s’hagi exhaurit l’import destinat al programa de finançament privilegiat.
Disposició addicional segona
El ministeri encarregat de les finances ha d’informar, si és el cas, a la comissió, a les entitats bancàries i a l’INAF de l’exhauriment de l’import esmentat a l’article primer.
Disposició addicional tercera
Els crèdits aprovats per la comissió que no s’hagin formalitzat abans de la data de la finalització de la vigència d’aquest Decret queden anul·lats automàticament.
Disposició addicional quarta
El Govern es reserva el dret de decidir sobre la possible reassignació d’una part de l’import disponible a altres programes d’interès nacional o social.
Disposició transitòria
Els crèdits sol·licitats i aprovats durant la vigència del Decret del 3 de març del 2010 han de ser formalitzats prop de l’entitat bancària abans del dia 30 d’abril del 2013. En cas contrari, les sol·licituds corresponents quedaran anul·lades i han de ser presentades de presentar novament en el marc d’aquest Decret.
Disposició derogatòria
Queden derogades totes les altres disposicions de rang igual o inferior que contradiguin les normes d’aquest Decret.
Disposició final
Aquest Decret entra en vigor l’endemà de ser publicat al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra.
Cosa que es fa pública per a coneixement general.
Andorra la Vella, 13 de març del 2013
Antoni Martí Petit
Cap de Govern
No hay comentarios:
Publicar un comentario